Saturday 9 November 2013

Road trip Shah Alam - Ko Samui - Shah Alam

Raod trip to Ko Samui

Yessszaa...... road trip ke Ko Samui.... Dah lame aku memendam cita-cita nak buat road trip nie... tanggal 1hb November 2013 aku berkesempatan utk melaksanakan misi ini. Misi ini pun di buat dalam mase yang singkat.... Terima kasih abg sham dari Malaysian Backpackers kerana menjadi guide aku.... Saya bersama isteri dan 2 orang anak yang berumur 2tahun dan baby kami 5bulan.... hehehe... bile cerita kat orang pasal kami hendak buat road trip ker Ko Samui.. mesti mereka akan berkata aku nie buat kerja gila.. dah lah drive, bawak plak baby yg umur 5 bln... bahaya kot....

Terima kasih sekali lagi kepada abg sham yang jadi guid kami... kerta isteri nya kak miza... serta adik abg sham kak nani n suami abg halim.... die org memang sempoi kot... perjalann aku bermula pada malam jumaat selepas isyak.... kebetulan trip ini jatuh pada cuti depavali iaitu hari sabtu dan cuti awal muharram pada hari selasa... oleh itu perjalanna ker utara agak sesak... aku pun layan jer lah... tak boleh nak laju sgt.... aku singgah kejap kat simpang pulai jumpe member yg nak g trip YYBBTN.... borak2 kejap.... amik barang teruskan perjalanan....

Target aku adalah RNR Gurun... jalan agak sesak... ramai orang nak balik kg kot.... aku sampai rnr gurun lepih kurang jam 3am... sampi rnr gurun aku pun memelapkan mata... alhamdulilah anak2 aku pun tak lah meragam.... tido jap dalam kereta.... kul 4 aku tersedar n rase lapar... husna anak akku pun terjaga... aku pun ajak husna keluar g mengeteh jap.... pas mengeteh aku pun teus bergerak kebukit kayu hitam...

Solat subuh di changlung n isi minyak kereta kasi penuh di petrol pum berhampiran.... dalam mase yg same aku send msg ke abg sham memberitahu yg aku dah sampi di bukit kayu hitam...

Jam 8 aku berjumpa dengan abg sham dan keluarga beliau... abg sham memberi semua dokumen insuran utk kereta aku... bergerak masuk ke imegresen bukit kayu hitam.... so far inmegresen bukit kayu hitam aku tak mempunyai masalah... sekejap jer setel... tapi bapak punye ramai kenderaan dari KL nak masuk thailand...dari imegresen bukit kayu hitam nak ke bolder jem gile kot...

nak masuk bolder thailand sebenarnye senag jer... tapi bile org dah ramai... jadi masalah pulak... aku sangkut lebih 3jam kot kat sini utk setelkan imigresen n declare kereta yg nak bwk masuk.... ramai sgt org...

adoiiiii... sape punye kee lah nie.... cam mane lah piar head die boleh cast sekali ngan cabel2 tue...  selepas setel semua imegresen n kastam thailand... kami pun terus bergerak ke destinasi... kire2 nye dah lambat... kene lah gerak cepat.. takut tak sampi plak nak kejar feri...


jambatan di songkla kot... ade patung budha yg berbaring... bile lah die nak bangun....


sampi juga jeti ker ko samiu ...dong sak... beli tiket dulu...sampi tepat kul 5 waktu thailand... 



ingat nak kejar feri ke ko samui kul 5... tak sempat.. feri dah penuh... terpakse tgu feri kul 6... kene lah Q... tapi sempt lah nak melepaskan kepenatan kot....


 kasi Q dulu.... kasi kereta rehat dulu... kesian.... dah dekat 24hr berjalan jer....




akhirnya dapat gak masuk feri... teruja kot...



pic dalam feri... amat selesa... ade accon kot...




sudah sampi ko samui.... zam2 ala kazam....


setelah kepenatan hampir 24hr.. sampi gak bilik.... mandi dulu... abg sham ajak g Chaweng.. mlm muda mudi kate nye.. tapi tak larat lah... pas madi terus landing time... tido langsung tak sedar...


view sekitar pantai Lamai





pool view...


hidangan pagi ini.... kene ekor dah....







Lamai view point.... subperb view.... tak sia2 dtg sini n penat2 drive.....





klu dtg ko samui jgn lupe rase menatang nie... sedap sehingga menjilat jari.... lokasi... di view point Lamai beach.... kak miza kate dulu untie nie meniaga naik moto.. skang dah naik van.. meju betul perniagaan die....




nie lah rupenye.. lupe lak name die ape... tapi berasaskan kelapa lah... rase nak mintak jer rescepi nak jual kat malaysia... mesti laku nie....




bunggy jump... tgk jer lah.. tak berani lah plak... equipment cam tak menyakin kan jer... sory.. pic terbalik... malas tul nak remove n masuk kan yg dah elok...





lokasi... big budha.... tgk jer lah.... budha tgh berzikir atak air...


mai cari makan.. dah lapo dah nie......


tgk pic nie.. terpikir plak nanti husna bwk iman naik basikal....


makan2.... berape lame mau tgu lah.....




mandi time.....













pic sebelum kejadian........ jgn tanye kejadian ape....

bersambung......................












































Roa

No comments:

Post a Comment